Aby samochód działał bezawaryjnie, jego silnik nie może wykazywać jakichkolwiek anomalii. Ważną rolę w tym zakresie odgrywa regularny serwis. Jednym z podstawowych i niejako najważniejszych czynności jest wymiana oleju oraz filtra oleju. To one bowiem gwarantują odpowiednie smarowanie każdego auta.
Po co ten filtr?
Oleje i filtry oleju to podstawowe elementy wchodzące w skład układu smarowania każdego pojazdu. Zadaniem filtru jest oczyszczanie oleju ze szkodliwych mikrozabrudzeń, jak: drobinki sadzy, piasku, kurzu, włókien czy tworzyw syntetycznych. I choć są niewielkiej wielkości, filtr doskonale potrafi je przechwycić i nie dopuścić do przetransportowania do silnika. Co więcej, filtry oleju nie tylko usuwają wszelkie zanieczyszczenia, do jakich dochodzi na skutek pracy silnika, ale również w dużym stopniu zwiększają jego efektywność i wydajność.
Kiedy trzeba wymienić?
Generalnie zaleca się, aby filtry oleju były wymieniane równolegle wraz ze zmianą oleju silnikowego. Wielu mechaników i specjalistów z zakresu motoryzacji jasno wskazują, aby odbywało się to przynajmniej raz w roku lub po przejechaniu 20.000 kilometrów. Tak naprawdę, nie ma odgórnych, sztywno ustalonych wytycznych, kiedy należy wymienić filtr, albowiem wiele uzależnione jest od sposobu, w jaki użytkujemy auto, a także rodzaju stosowanego oleju. Należy w tym miejscu zauważyć, że różne oleje w różny sposób wpływają na stopień zużywania się filtra. Dotyczy to w szczególności olejów syntetycznych, które jak wiadomo, o wiele szybciej eksploatują filtr niż półsyntetyczne czy mineralne.
Wybieramy filtr oleju – na co zwracać uwagę?
Wielu osobom wydaje się, że najważniejszym czynnikiem wpływającym na rodzaj filtra jest jego kształt czy wymiary. Oczywiście, nie są to kryteria bez znaczenia, ale warto pamiętać, że równie istotną rzeczą jest wykorzystany materiał filtracyjny i obecność specjalnych zaworów. Dla przykładu, na nic zda się filtr oleju, który nie będzie posiadał zaworu przeciwzwrotnego, którego zadaniem jest ochrona przed przeciekaniem po zgaszeniu silnika.
Podobnie sytuacja przedstawia się w przypadku materiału filtracyjnego. Niewłaściwy może nie tylko w nienależyty sposób wychwycać cząsteczki zabrudzeń, ale dodatkowo zwalniać stopień jego przepływu, wywierając tym samym negatywny wpływ na pracę silnika. Jakie materiały filtracyjne są zatem do dyspozycji? Pierwszy rodzaj stanowią modele z celulozy, czyli papieru, które dodatkowo zostały wzmocnione włóknami syntetycznymi. Drugi natomiast składa się z wielowarstwowych materiałów kompozytowych i materiałów syntetycznych.